При предоставяне на услугата КАРИЕРНО КОНСУЛТИРАНЕ Кариерният консултант (КК) се води от определени етични правила. КК спазва принципите на:
- Индивидуален подход, ориентиран към нуждите и интересите на клиента;
- Прозрачност – предварително информиране на клиентите относно техниките и средствата, чрез които ще се извърши услугата, както за индивидуална работа, така и за работа в група;
- Конфиденциалност – придобитата от клиента информация по време на предоставяне на услугата не може да бъде разпространявана, освен с негово съгласие или в предвидените от действащото законодателство случаи;
- Безпристрастност – избягване на дискриминация основана на раса, физически/ психически особености, религия, сексуална ориентация и други, както и даване на подкрепа съобразно общоприетите ценности, а не тези на консултанта;
- Ограничаване и пренасочване – консултантът предоставя услугата единствено в границите на своята компетентност и квалификация, като при нужда насочва клиента към съответния специалист;
- Защита на клиента – при предоставяне на услугата консултантът трябва да използва техники и средства, които по никакъв начин не застрашават психическото и/ или физическото здраве на клиента;
- Дистанцираност – консултантът избягва създаването на емоционална връзка с клиента.
КК съблюдава посочените принципи като извършва следното:
- КК оказва подкрепа, грижа и уважение към клиента по време на целия процес на взаимодействие.
- КК зачита и защитава правото на свободен избор на клиента в рамките на услугите, които предлага.
- КК избягва стереотипите и дискриминацията (т.е. предубеждения по отношение на възраст, здравословно състояние, етническа принадлежност, пол, раса, религия или сексуална ориентация) и защитава индивидуалните права и лично достойнство на клиента.
- КК работи за повишаване на професионалната си компетентност, за обогатяване на знанията и уменията си, необходими за предоставяне на качествени услуги на клиентите.
- КК спазва принципите на конфиденциалността. Личните данни на клиентите се предоставят само с тяхно съгласие на трети лица. Цялата информация относно работата с клиентите се съхранява така, че да няма достъп на трети лица до нея.
- КК не вреди преднамерено на клиента.
- КК не взема решения относно съдбата на клиента, решенията се вземат единствено от самия клиент.
- КК предоставя на клиентите проверена и достоверна информация като ясно посочва нейните източници.
- КК използва инструменти за оценка, за които има необходимата компетентност. Клиентите биват запознати с целта на оценяването (изследването), резултатите, които се очаква да бъдат получени и с начина, по който те ще се използват.
- КК има право да откаже да приеме клиент, когато нивото на компетенциите му не е достатъчно за случая на клиента или има други фактори, които биха попречили на процеса (например предишни или настоящи отношения с клиента от личен характер или друг паралелен процес на консултиране с друг специалист от страна на клиента).