Вътрешнофирмена програма „Обучение на обучители”
февруари – март, 2013 г.
І. Кратко описание на програмата:
- Продължителност: 2 дни тренинг семинар и 3 седмици подготовка на писмени задания.
- Участници: 31 служители и мениджъри от различни структури на организацията, разпределени в 2 групи.
- Съдържание - основни теми:
- Обучение на възрастни. Индивидуални стилове на учене
- Анализ и оценка на нуждите от обучение
- Умения за проектиране на обучение: определяне на целите, съдържанието, методите и ресурсите.
- Интерактивни методи на обучение
- Презентационни умения
- Ключови комуникативни умения
- Работа с „трудни участници”
- Оценка на резултатите и ефективността на обученията
- Методология: обучение чрез опит и преживяване. Активно включване на всички участници, възможност за отработване на умения още в обучителната ситуация.
- Напасване на съдържанието към конкретната заявка чрез:
- Провеждане на входяща анкета сред участниците;
- Провеждане на телефонни интервюта;
- В хода на самото обучение.
ІІ. Принос на програмата и силни страни:
- Нови знания, свързани с дизайна, провеждането и оценяване на обучителни дейности в контекста на организационните цели и промени;
- Нови умения:
- за избор на цели, съдържание, времева рамка и ресурси за обучения;
- за разработване на инструменти за оценка на придобитите знания и умения в обучителни дейности;
- за презентиране на учебно съдържание;
- за прилагане на интерактивни методи в обученията.
- Промяна в нагласите:
- Интерес към развитието като обучители;
- Справяне с притесненията и тревожността относно влизането в нова професионална роля;
- Готовност за прилагане на по-богат методически инструментариум;
- Съпричастност към процеса на оценка на резултатите от обученията.
- Взаимно опознаване на участници от различни звена на организацията и сработване между тях. Обмен на опит и практики.
- Ползи според участниците (извадки от обратните връзки към обучението)
- „В семинара най-много ми хареса поставянето на задачи за работа в екип, обсъждането на виждания не само на цялостната група, но и от други такива, преминали аналогично обучение – „2 – 3 глави мислят повече и по-добре от една”;
- „В семинара най-много ми харесаха добрите лекции и невероятен диалог.”
- „Най-важните неща, които научих са как да мога да приобщя хора, които трудно подлежат на обучение, към самото обучение.”
- „Най-важните неща, които научих са как да структурирам, организирам и представям материалите по обучение”;
- „Най-важните неща, които научих са, че задачите за изпълнение е необходима да се разпределят, а не да се вършат от 1 човек; при обучение е необходимо да завладееш цялата аудитория, а не част от нея; целите за водене на обучения и програми трябва да са ясни; да има точни критерии за правилно оценяване на постигнатите резултати.”
ІІІ. Оценка на процеса на работа по време на семинарите
В началото на обучението нивото на ангажираност беше много разнообразно. Някои от участниците проявяваха резерви към неговите цели и несигурност доколко ролята на обучител е подходяща за тях. Други смятаха, че уменията им като обучители са развити в достатъчна степен и имаха съпротиви към усвояването на нови такива. Участници, които притежаваха известен опит бяха готови за нови предизвикателства и развитие. В хода на обучението активността и ангажираността се повишиха. Работата в малки групи даде възможност за обмяна на опит и творческо експериментиране по темите от семинара. Участниците споделяха мнения, дебатираха различни гледни точки, успяха да влязат в ролята на презентатори и да упражнят на практика презентационните си умения.
ІV. Обобщена оценка на писмените задания
- Тема: Разработване на цялостен дизайн на реално обучение, включващ цели, учебно съдържание, методи, времева рамка и необходими ресурси. Разработване на инструмент за оценка на придобити знания или умения (тест, чек лист и др.).
- Резултати:
- Силни страни: всички участници в обучението разработиха задания. Някои от обученията директно могат да се приложат в практиката с известни корекции. Почти всички инструменти за оценка са разработени много добре, с добре конструирани въпроси и също могат да се използват на практика.
- Области за развитие: участниците трябва да продължат да развиват уменията си за прецизно определяне на общи и учебни цели на обученията. Все още трудно отграничават кога в едно обучение се работи за знания, кога за умения и кога трябва да акцентира върху промяна в нагласите. Най-съществената промяна би трябвало да е в посока по-широко прилагане на интерактивни методи с цел по-добро научаване и по-голяма ефективност на обученията.
V. Препоръки:
- Да се организира надграждащ модул, в който участниците да проведат кратки обучения и да получат обратна връзка относно представянето си.
- Да се поощри екипното взаимодействие при разработване на предстоящите реални обучения.
- Да се даде възможност участниците взаимно да се наблюдават в ролята на водещи и да си дават обратна връзка относно представянето си.
- Да се създаде общност на вътрешните обучители, която взаимно да се подкрепя чрез обмен на учебни материали, инструменти за оценка, подходяща литература и споделяне на успешни и не дотам успешни практики.
Изготвили: Галина Грозева и д-р Александър Пожарлиев