Етичен кодекс на кариерния консултант

При предоставяне на услугата КАРИЕРНО КОНСУЛТИРАНЕ Кариерният консултант (КК) се води от определени етични правила. КК спазва принципите на:

  • Индивидуален подход, ориентиран към нуждите и интересите на клиента;
  • Прозрачност – предварително информиране на клиентите относно техниките и средствата, чрез които ще се извърши услугата, както за индивидуална работа, така и за работа в група;
  • Конфиденциалност – придобитата от клиента информация по време на предоставяне на услугата не може да бъде разпространявана, освен с негово съгласие или в предвидените от действащото законодателство случаи;
  • Безпристрастност – избягване на дискриминация основана на раса, физически/ психически особености, религия, сексуална ориентация и други, както и даване на подкрепа съобразно общоприетите ценности, а не тези на консултанта;
  • Ограничаване и пренасочване – консултантът предоставя услугата единствено в границите на своята компетентност и квалификация, като при нужда насочва клиента към съответния специалист;
  • Защита на клиента – при предоставяне на услугата консултантът трябва да използва техники и средства, които по никакъв начин не застрашават психическото и/ или физическото здраве на клиента;
  • Дистанцираност – консултантът избягва създаването на емоционална връзка с клиента.

КК съблюдава  посочените принципи като извършва следното:

  1. КК оказва подкрепа, грижа и уважение към клиента по време на целия процес на взаимодействие.
  2. КК зачита и защитава правото на свободен избор на клиента в рамките на услугите, които предлага.
  3. КК избягва стереотипите и дискриминацията (т.е. предубеждения по отношение на възраст, здравословно състояние, етническа принадлежност, пол, раса, религия или сексуална ориентация) и защитава индивидуалните права и лично достойнство на клиента.
  4. КК работи за повишаване на професионалната си компетентност, за обогатяване на знанията и уменията си, необходими за предоставяне на качествени услуги на клиентите.
  5. КК спазва принципите на конфиденциалността. Личните данни на клиентите се предоставят само с тяхно съгласие на трети лица. Цялата информация относно работата с клиентите се съхранява така, че да няма достъп на трети лица до нея.
  6. КК не вреди преднамерено на клиента.
  7. КК не взема решения относно съдбата на клиента, решенията се вземат единствено от самия  клиент.
  8. КК предоставя на клиентите проверена и достоверна информация като ясно посочва нейните източници.
  9. КК използва инструменти за оценка, за които има необходимата компетентност. Клиентите биват запознати с целта на оценяването (изследването), резултатите, които се очаква да бъдат получени и с начина, по който те ще се използват.
  10. КК има право да откаже да приеме клиент, когато нивото на компетенциите му не е достатъчно за случая на клиента или има други фактори, които биха попречили на процеса (например предишни или настоящи отношения с клиента от личен характер или друг паралелен процес на консултиране с друг специалист от страна на клиента).